سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانلود پاورپوینت پژوهش دانسیته مترهای هسته ای (یکشنبه 96/7/23 ساعت 3:49 عصر)
امروزه درتکنولوژی جدید کنترل کیفیت محصولات تولیدی در زمره مهمترین مسائل تولید قرار گرفته استبطوریکه کنترل اتوماتیک اینچنین محصولات علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه هایجاری میگردد عامل مهمی در بالارفتن کیفیت محصول نیز میشود بنا براین با پیشرفت علوم قسمتی از تجهیزات کنترل کیفیت که در صنعت به کار گرفته شده اند از خواص مواد رادیواکتیو استفاده میکنند وس
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 8877 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38
دانلود پاورپوینت پژوهش دانسیته مترهای هسته ای

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

دانسیته مترهای هسته ای
(Nucleonic Density Meters)

 

مقدمه:

 

امروزه درتکنولوژی جدید کنترل کیفیت محصولات تولیدی در زمره مهمترین مسائل تولید قرار گرفته است.بطوریکه کنترل اتوماتیک اینچنین محصولات علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه هایجاری میگردد عامل مهمی در بالارفتن کیفیت محصول نیز میشود. بنا براین با پیشرفت علوم قسمتی از تجهیزات کنترل کیفیت که در صنعت به کار گرفته شده اند از خواص مواد رادیواکتیو استفاده میکنند.

 

وسائلی که جهت اندازه گیری کمیتها (مانند ضخامت دانسیته وسطح)با خواص کم نظیر مواد رادیواکتیو مورد استفتاده قرار میگیرند به کمیت سنجهای هسته ای معروف میباشند.

 

این تجهیزات با استفاده از چشمه های ساطع کننده پرتو های گاما ،ایکس ،بتا ونوترون کارکرده و از خواص رفتاری آنها بهره می برند از مزایا عمده این روش از کمیت سنجی نسبت به روشهای دیگر میتوان به نکات زیر اشاره کرد.

 

•1- کنترل پرسه هائی با درجه حرارت بسیار زیاد

 

2- کنترل پرسه هائی با فرآیندهای شمیمیایی خطرناک و زیان آور(برای اپراتور )

 

3- کنترل پروسه هائی با فرآیند تولید بالا

 

4- کنترل محیطهای غیر قابل دسترس و بسته

 

5- اندازه گیریهای دقیق و حساس

 

6- کنترل موادی که در ارتباط مستقیم باعث پوسیدگی و خرابی تجهیزات می گردند

 

انواع کمیت سنجها

 

کمیت سنجها بطور کلی به دو شکل ثابت و قابل حرکت مورد استفاده قرار می گیرند امّا هر دو نوع این وسائل بر حسب واکنش و نسبت به موقعیت قرارگرفتن چشمه و دژکتورشان به سه نوع زیر تقسیم میگردند.

 

کمیت سنجها با خاصیت انتقالی پرتو(Transmission gauge)

 

کمیت سنجها با خاصیت پس پراکنی پرتو(Backscatter gauge)

 

کمیت سنج های واکنشی ((Reactive gauges

 

1- کمیت سنجها با خاصیت انتقالی پرتو((Transmission gauge
در این نوع کمیت سنجها چشمه پرتو زا در یک طرف و دتکتور آن در طرف مقابل قرار داشته بطوری که جسم مورد اندازه گیری در بین این دو قرارمی گیرد.
لذا پرتو ساطع شده از چشمه پرتو زا بعد از عبور از جسم مورد اندازه گیری تضعیف شده سپس به آشکار ساز می رسد شکلهای زیر چگونگی عملکرد کمیت سنجهای انتقالی را نشان می دهد .
 
پاورپوینت38 اسلاید